Wednesday, September 16, 2015

PEMBUNUHAN KEVIN MORAIS TIDAK ADA KENA MENGENA DENGAN 1MDB

 

Jelas sudah, kehilangan Kevin Morais dengan isu 1Malaysia Development Bhd (1MDB) dan kes pembunuhan pengasas kumpulan perbankan Ambank, Hussain Ahmad Najadi.

Sebaliknya polis tidak tolak kemungkinan terdapat unsur dendam dalam kes pembunuhan Timbalan Pendakwa Raya, Kevin Anthony Morais.

Mayat Kevin Morais ditemui mati dalam tong dram di Jalan Subang 3, Taman Subang Mewah, USJ1, di Subang Jaya pagi tadi (16 September 2015).


Penemuan ini diharaapkan menghapuskan pelbagai spekulasi yang turut menghangatkan lagi isu 1MDB oleh pihak tertentu.

Tujuan mereka ialah mengaitkan kononnya ada ‘tangan ghaib’ yang cuba menutup sesuatu dalam isu 1MDB.

Pada 4 September lalu, Kevin dilaporkan hilang selepas keluar dari rumahnya di Kondominium Menara Duta (1), Jalan Dutamas kira-kira jam 9 pagi untuk ke tempat kerja di Pejabat Peguam Negara, Putrajaya.

Sehari selepas itu, sebuah kenderaan dipercayai jenis Proton Perdana versi Honda Accord tanpa nombor enjin dan casis yang sudah dirosakkan dan hangus terbakar ditemui di Ladang Kelapa Sawit, Kampung Sungai Samak, Hutan Melintang, Perak.

Menurutt polis, motif ini adalah berdasarkan tangkapan seorang bekas pegawai kanan Angkatan Tentera Malaysia (ATM), yang sedang menjalani satu perbicaraan mahkamah di Shah Alam berhubung satu kes rasuah dikendalikan mangsa sebagai pihak pendakwaraya.

Pegawai berusia 52 tahun itu ditahan dalam satu serbuan di Rawang, yang dijalankan oleh Pasukan Petugas Khas Jenayah Terancang (STAFOC) Bukit Aman sejak awal pagi semalam.

Penahanan individu yang juga suspek utama itu,  sekali gus melenyapkan pelbagai spekulasi sebelum ini termasuk mengaitkan dengan 1 MDB dan pembunuhan pengasas kumpulan perbankan Ambank.

Setakat ini polis sudah tangkap tujuh individu yang ada kaitan dengan kes bunuh ini iaitu suspek berusia antara 22 dan 52 tahun.

Lima yang ditahan adalah suspek utama, dua lagi wanita dan kanak-kanak, bukan saksi utama, selain memaklumkan ada lagi beberapa tangkapan susulan akan dibuat bagi menyelesaikan siasatan.

Mengenai kereta yang ditemui di Hutan Melintang sebelum ini, Mohmad polis percaya, 99 peratus kereta terbakar itu ada kaitan dengan kes bunuh Kevin Morias berdasarkan kesan kemalangan.

Fakta yang disebutkan di atas adalah berdasarkan kenyataan Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Bukit Aman, Datuk Mohmad Salleh pagi ini.

Kenyataan Ketua Polis Negara, Tan Sri Khalid Abu Bakar sebelum ini ialah polis mengklasifikasikan kehilangan Morais sebagai kes dilarikan dan disiasat di bawah Seksyen 365 Kanun Keseksaan.

Berikutan penemuan mayat itu, kluarga timbalan pendakwa raya, Kevin Morais tiba di Hospital Kuala Lumpur (HKL) untuk mengecam mayat yang ditemui dalam tong konkrit yang dibuang dalam sungai di Jalan Subang 3, pagi tadi.

Abangnya, Datuk Richard Morais berkata, keluarganya mendapat panggilan polis pada pukul 10.30 pagi meminta mereka ke HKL bagi ujian darah untuk DNA.

Richard yang bersama dua lagi ahli keluarganya berada di Rumah Mayat HKL kelihatan tenang ketika ditemui wartawan.

No comments:

Post a Comment